Kontakt z p. Elżbietą Pająk telefoniczny, ewentualnie poprzez aplikację Messenger lub WhatsApp.
26.06.2020 r.
Zakończenie roku szkolnego – godzina 8.30.
Rozdanie dyplomów i książeczek dla przedszkolaków. Żegnanie się dzieci i składanie wakacyjnych życzeń.
25.06.2020 r.
Temat: Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje.
1. ,,Wolno czy nie wolno” – rozmowa na temat bezpieczeństwa w czasie wakacji.
2. ,,Posłuchaj gdzie jesteśmy” – rozwiązywanie zagadek słuchowych. ,,Plaża” – ćwiczenie na karcie pracy s. 67. ,,Ważni ludzie na trudne chwile” – rozmowa kierowana, utrwalenie znajomości telefonów alarmowych.
3. ,,Ile wagonów?” – zabawa dydaktyczna, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i porównywanie liczebności. W ogrodzie: ,,Wyścig rzędów” – zabawa z piłką.
24.06.2020 r.
Temat: Nasze wędrówki po mapie.
1. ,,Wakacyjne wyprawy” – zorganizowanie gazetki tematycznej.
2. ,,Kolorowe lato” – omówienie ilustracji. ,,Moje wakacyjne plany” – wypowiedzi dzieci o miejscu wakacyjnego wypoczynku. ,,Letnie wędrówki” – omówienie mapy Polski połączone z wykonaniem ćwiczenia na karcie pracy s. 59. ,,Na jeziorze” – ćwiczenie myślenia z wykorzystaniem karty pracy s. 60; wybór właściwego elementu. ,,Podróż w nieznane” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści; ocena postępowania bohaterki.
3. ,,Czytamy” – czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego w kartach pracy s. 61-62.3. ,,Żaglówka” – składanie modelu łodzi.W ogrodzie: ,,Załoga na statek!” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
23.06.2020 r.
Temat: Sprawiedliwie nie zawsze znaczy po równo.
1. ,,Kto się śmieje?” – ćwiczenie logopedyczne. ,,Wiążemy kokardki” – trening samodzielności.
2. ,,Oceniamy rysunki” – prezentacja rysunków i wyrażanie opinii na ich temat. ,,Czytamy” – doskonalenie czytania sylabami, karta pracy s. 54. ,,Obrazek na kartce” – ćwiczenie sprawności manualnej, karta pracy s. 55. ,,Mały matematyk” – samodzielne układanie zadań z treścią, karta pracy s. 56-57.
3. ,,Moje zdolności i zalety” – autoprezentacja. W ogrodzie: ,,Zygzakowy tor” – zabawa z elementem toczenia piłki. ,,Znajdź pary” – doskonalenie percepcji wzrokowej, karta pracy s. 58.
22.06.2020 r.
Temat: Sprawiedliwość w bajkach i w życiu.
1. ,,Czary ze słoną wodą” – zajęcia badawcze.
2. ,,Koń i osioł” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. ,,Sprawiedliwość w bajkach i baśniach” – rozmowa na temat sprawiedliwości w bajkach i baśniach oraz interpretacja ilustracji w karcie pracy s. 52. ,,Więcej nie znaczy ciężej” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wagi szalkowej. Ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XVIII. ,,Sprawiedliwie i niesprawiedliwie” wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. ,,W drodze do sprawiedliwości” – rozmowa kierowana, kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań. ,,Sporty” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy s. 53.
3. ,,Czytam sam” – zabawa z wykorzystaniem kart do globalnego czytania. W ogrodzie: ,,Sztafeta z pakunkiem” – rozgrywka drużynowa. ,,Patyczkowe literki” – układanie kompozycji z materiału naturalnego.
Nauka piosenki – „Pamiętaj o tacie”.
19.06.2020 r.
Temat: Zabawy w afrykańskiej wiosce.
1. ,,Wyprawa do Afryki” -stworzenie kącika tematycznego, wzbogacenie wiedzy o Afryce.
2. ,,Afrykańskie safari” – pogadanka, uświadomienie potrzeby i poznanie sposobów chronienia afrykańskiej przyrody. ,,W Afryce – układanie obrazków z części, karta pracy s. 51. ,,Gramy na tam-tamach” – zabawa w wygrywanie rytmów, komponowanie własnych sekwencji rytmicznych. ,,Afrykańska wioska” – praca plastyczno-techniczna.
3. W ogrodzie: ,,Konkurs celnej strzały” – zabawa z elementem celowania. ,,Afrykańskie podchody” – zabawa tropiąca z szukaniem totemu.
15.06.2020 r.
Temat: Różne dzieci te same potrzeby.
1. ,,Taneczne kroki” – zabawa ruchowa.
2. ,,Mamy swoje prawa” – omówienie podstawowych praw dziecka, uzupełnianie naklejkami ilustracji w kartach pracy s. 47. ,,Różne dzieci – te same prawa” – rysowanie drogi w labiryncie na karcie pracy s. 48. ,,Fabryka cukierków” – zabawa dydaktyczna, doskonaląca umiejętność dodawania, karta pracy s.49.,,Czego brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości, wykonanie zadania na karcie pracy s.50.
3. W ogrodzie: ,,Przeprawa przez rzekę” – zabawa z elementem równowagi.
10.06.2020 r.
Temat: Jesteśmy z różnych stron świata.
1. ,,Po zabawie robimy porządki” – rozmowa kierowana na temat konieczności sprzątania po zabawie.
2. ,,Zobacz, skąd jestem” – prezentacja globusa, mapy i omówienie ilustracji. ,,Dzieci z różnych stron świata” – omówienie ilustracji i ćwiczenia na karcie pracys. 45-46, dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych miejsc na świecie. ,,Nasze podróże” – opowieść ruchowa rozwijająca wyobraźnię i fantazję. ,,Zgadnij, o kim mówię” – układanie i rozwiązywanie zagadek słownych związanych z tematem. ,,Dzieci świata” – nauka piosenki, zabawa ruchowa przy piosence.
3. ,,Egzotyczne węże” – wycinanie nożyczkami i ćwiczenie w porównywaniu długości. ,,Złap ogon węża” – zabawa zespołowa. W ogrodzie: ,,Kto jest za drzewem?” – zagadki słuchowe.
09.06.2020 r.
Temat: Roboty mojej mamy
1. ,,Robot” – zabawa logopedyczna. Dzieci naśladują odgłosy robota.
2. ,,Roboty od brudnej roboty” – wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD, karta pracy s. 43. ,,Gdyby to za nas robiły roboty…” – ,,burza mózgów” – szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe. Ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XIII.
3. ,,Roboty” – zabawa z elementem dramy.W ogrodzie: ,,Rzut krążkiem do celu”, ,,Slalom”, Hula-hop”.
8.06.2020 r.
Temat: Rodzinne zajęcia i zabawy.
1. ,,Co lubimy robić razem?” – zagadki pantomimiczne, ćwiczenie odszyfrowywania niewerbalnych środków przekazu.
2. Wiersz Heleny Bechlerowej pt. ,,Bajka dla Mamy” – nauka wiersza na pamięć.,,Mój dom jest…” – zabawa słowna metodą niedokończonych zdań. ,,Cyferkowe kręgle” – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność wyznaczania wyniku dodawania, karta pracy s. 41-42. ,,Pamiętaj o tacie” nauka piosenki i układu ruchowego.
3. ,,Rodzinne zwyczaje” – swobodne wypowiedzi, doskonalenie budowy zdań.
W ogrodzie: ,,Wyścig rzędów” – zabawa z piłką. ,,Spacery małego badacza” – obserwacje kwiatów z wykorzystaniem lup, utrwalenie nazw części roślin.
5.06.2020 r.
Temat: Zawody naszych bliskich.
1. ,, Sylabowe łańcuszki” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie zainteresowania czytaniem.
2. ,,Poznajemy zawody” – rozmowa kierowana. ,,Gdzie pracują moi najbliżsi?” – wypowiedzi na określony temat, budzenie zainteresowań pracą zawodową rodziców. ,,Ciekawe zawody” – omówienie zdjęć na karcie pracy s. 39. ,,Narzędzia potrzebne do pracy” – rozwiązywanie zagadek słownych o zawodach doskonalenie kojarzenia i porządkowania, karta pracy s. 40. Ćwiczenia gimnastyczne – ,,Kto pracuje na budowie?”.
3. W ogrodzie: ,,Dzielny strażak” – zabawa z elementem równowagi. ,,Kamykowe obrazki” – układanie kompozycji.
04.06.2020 r.
Temat: Z mamą i tatą.
1. ,,Zygzaki ze sznurka” – ćwiczenia w porównywaniu długości, doskonalenie umiejętności posługiwania się wspólną miarą oraz szacowaniem długości ,,na oko”.
2. ,,Moja mama i mój tata” – opracowanie listy atrybutów, stymulowanie twórczego działania. ,,Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, odczytywanie sylab i wyrazów, karta pracy s. 38. ,,Moje niespodzianki na co dzień i od święta” – rozmowa kierowana.
3. ,,Zwierzęta i ich dzieci” – gromadzenie informacji z różnych źródeł dotyczących potomstwa zwierząt. W ogrodzie: ,,Dzieci do domu” – zabawa orientacyjno – porządkowa. ,,Ojciec Wirgiliusz” – tradycyjna zabawa ze śpiewem.
03.06.2020 r.
Temat: Małe kłamstwa to duży problem.
1. ,,Czytam sam” – próby globalnego czytania wyrazów.
2. ,,O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści, dokonanie oceny postępowania bohatera. ,,Kłamstwo ma krótkie nogi” – rozmowa kierowana oraz analiza słuszności potocznego stwierdzenia.. ,,W kręgu uczciwości” – zabawa integrująca, budująca chęć prezentowania uczciwej postawy wobec innych ludzi. ,,Kształty” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy s. 36.,,Jak adresujemy listy?'” – pokaz zaadresowanej koperty i utrwalenie znajomości adresów zamieszkania.
3. Zabawa tematyczna w pocztę. W ogrodzie: ,,Poczta” – rozgrywka drużynowa w formie sztafety.
02.06.2020 r.
Temat: Gram uczciwie.
1. ,,Szot” – nauka układu ruchowego.
2. ,,Nieuczciwy miś” – scenka ilustrowana pacynką i rozmowa na temat zachowania misia. ,,Zasady uczciwej gry” – opracowanie zasad metodą ,,promyczkowego uszeregowania”. ,,Dni tygodnia” – zabawa dydaktyczna oraz ćwiczenie pamięci i uwagi z wykorzystaniem karty pracy s. 34. ,,Dopasuj i połącz” – ćwiczenia logicznego myślenia, karta pracy s. 35.
3. ,,Koncert życzeń” – indywidualny śpiew dzieci.w ogrodzie: ,,Kto wceluje?” – zabawa z elementem rzutu i celowania do tarczy.
01.06.2020 r.
Temat: Prawda czy fałsz?
1. ,,Wazony” – ćwiczenie sprawności manualnej, obrysowywanie szablonów i ozdabianie wazonów.
2. ,,Wazon prawdy i fałszu” – weryfikowanie prawdziwości stwierdzeń. ,,Komnaty prawdy” – ćwiczenie w klasyfikowaniu ze względu na więcej niż jedną cechę. ,,Geometryczne korowody”- zabawa dydaktyczna z elementem tańca. ,,Do trzech razy sztuka” – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność klasyfikowania figur ze względu na cechy jakościowe, karta pracy s. 32 – 33. ,,Geometryczne królestwo” – praca plastyczna tworzenie własnej kompozycji z figur.
3. ,,W królewskim ogrodzie” – zabawa logopedyczna.W ogrodzie: zabawa z elementem równowagi.
29.05.2020 r.
Temat: Uczciwość bywa trudna.
1. ,,Gdzie jest słoń?” – zabawa dydaktyczna ćwicząca orientację przestrzenną. Pomoce: zaaranżowane skrzyżowanie ulic, maskotka słonia.
2. ,,Ulica ma cztery rogi” – słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej, rozmowa na temat jego treści, zwrócenie uwagi na pozytywne oraz negatywne zachowanie bohaterów. ,,Słoń w drodze po ciasteczko” – praca z obrazkiem z wykorzystaniem karty pracy s. 30.
3. Utrwalenie poznanych liter – wykonanie zadania na karcie pracy s.31.,,Kłamstwo czy fantazja?” – szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe. Zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat kłamstwa. ,,Komu można, a komu nie można zaufać?” – opracowanie listy atrybutów osoby, której można zaufać.W ogrodzie: ,,Wceluj do bramki” – zabawa z elementem toczenia.
28. 05. 2020 r.
Temat: Nasza orkiestra.
1. ,,Muzykalna buzia” – zabawa logopedyczna (parskanie wargami, kląskanie językiem, całuski, ,,strzelanie” wargami, naciskanie palcami nadętych policzków).
2. ,,Trąba” – słuchanie wiersza W. Chotomskiej oraz odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści. ,,Tworzymy orkiestrę” – tworzenie akompaniamentów muzycznych do słuchanego utworu muzycznego. ,,Zabawa z nutkami” – zabawa dydaktyczna oraz wykonanie ćwiczenia na karcie pracy cz. 4, s. 28. ,,Bębenkowe rozmowy” – granie na bębenkach oraz ćwiczenie graficzne na karcie pracy s. 29.
3. ,,Ułóż tak, jak słyszysz” – zagadki słuchowe, odgadywanie nazw instrumentów muzycznych i przedmiotów wydających charakterystyczne dźwięki.W ogrodzie: ,,Wesołe nutki” – zabawa skoczna.
27.05. 2020 r.
Temat: Obrazy zapisane w nutach.
1. ,,Butelkowe granie” – eksperymentowanie w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą.
2. ,,Kolorowe butelki” – zabawa matematyczna, barwienie wody, wlewanie do butelek określonej liczby kubków wody, porównywanie ilości płynów w butelkach, szeregowanie butelek zgodnie z wzrastającą i malejącą ilością wody, karta pracy. ,,O czym strumyk śpiewa?” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
3. ,,Obrazy malowane muzyką” – malowanie farbami plakatowymi do słuchanej muzyki klasycznej. ,,Nasze piosenki” – śpiewanie piosenek przez dzieci na zaaranżowanej scenie.
26.05.2020 r.
Temat: Kwiaty dla mamy.
1. ,,Z rodziną najlepiej” – zorganizowanie gazetki tematycznej, kształtowanie poczucia przywiązania do swojej rodziny.
2. ,,Pięć minut” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści, ocena postępowania bohaterów w codziennych sytuacjach. ,,Podział obowiązków w moim domu” – promyczkowe uszeregowanie, kształtowanie świadomości odgrywania określonych ról przez członków rodziny, ćwiczenie umiejętności pracy w zespole. ,,Jak pomagam mamie?” – zabawa pantomimiczna, stwarzanie możliwości do rozwijania ekspresji ruchowej.
3. ,,Kwiaty dla mamy” – ćwiczenie graficzne na karcie pracy. Zabawa rytmiczna przy piosence – ,,Moja mama”.
25.05.2020 r.
Temat: Tańczyć każdy może.
1. ,,Taniec kosmitów” – słuchanie muzyki elektronicznej, tańce dowolne dzieci. Łączenie w pary identycznych postaci na karcie pracy cz. 4, s. 26.
2. ,,Oblicza tańca” – prezentacja multimedialna, przybliżenie dzieciom różnych rodzajów tańca. ,,Moje taneczne marzenia” – wypowiedzi dzieci na temat własnych marzeń i planów. ,,Zgadnij, co to?” – zagadki słuchowe. Dzieci wzajemnie zadają sobie zagadki, naśladując różne dźwięki i odgłosy.
3. ,,Dźwięki w naszym ogrodzie” – zabawa słuchowa. Dzieci w ciszy wsłuchują się w dźwięki dobiegające z otoczenia. Wskazują kierunek, z którego dochodził dźwięk i próbują go nazwać.
22.05.2020 r.
Temat: Muzyka w moim domu.
1. ,,Coraz większe lub coraz mniejsze” – ćwiczenia matematyczne. Dzieci porównują wielkość znalezionych przedmiotów.
2. ,,Hałas czy muzyka?” – scenka sytuacyjna i rozmowa na temat słuchania bardzo głośnej muzyki, która może powodować uszkodzenie słuchu i bywa uciążliwa dla innych osób.
3. ,,Litera H” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy cz. 4, s. 24-25.
,,Przyjazny dom” – rozmowa kierowana. Dzieci opowiadają o domowych odgłosach, które im przeszkadzają i których nie lubią. ,,Muzyka mojego domu” – prezentowanie przez dzieci utworów muzycznych słuchanych w domu.
21.05.2020 r.
Temat: Muzyka dawniej i dziś.
1. ,,Kącik muzyczny” – zaaranżowanie kącika do rozwijania ekspresji muzycznej. Przygotowanie instrumentów muzycznych oraz przedmiotów codziennego użytku, które wydobywają charakterystyczne dźwięki.
2. ,,Instrumenty muzyczne” – prezentacja instrumentów, ich wyglądu i brzmienia. ,,Jaki to instrument?” – słuchanie utworu muzycznego. Zadaniem dzieci jest uważne słuchanie utworu oraz próba wyróżnienia i nazwania instrumentów muzycznych i wskazanie ich na ilustracji. ,,Jakie czasy, taka muzyka” – słuchanie fragmentów utworów muzycznych z różnych epok oraz swobodna ekspresja ruchowa. ,,Rodzaje instrumentów” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy cz. 4, s. 23.
3. ,,Konstruujemy instrumenty” – praca plastyczno-techniczna. pomoce: puszki lub inne pojemniki, kasza, piasek, ziarna, groch, plastelina, samoprzylepny papier.W ogrodzie: ,,Co tak gra?” – zabawa akustyczna. Dzieci spacerują po ogrodzie z patykami i uderzają nimi lekko w wybrane powierzchnie – metalowe, drewniane, plastikowe. Słuchają odgłosów, nazywają je i określają różnice między nimi.
20.05.2020 r.
Temat: Kto się ukrył w trawie?
1. ,,Wiosenne kwiaty” – przygotowanie pomocy do zajęć matematycznych. dzieci z przygotowanych sylwet kwiatów i pasków papieru robią dla siebie opaski na głowę.
2. ,,Kwiatowe rabatki” – zabawa matematyczna, dostrzeganie rytmów, ustalenie swojego położenia względem innych. ,,Kwiatowe zadania” – zabawa dydaktyczna, układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych. Wykonanie ćwiczenia graficznego na karcie pracy cz. 4, s. 22.
3. ,,Kto mieszka na łące?” – omówienie ilustracji w kartach pracy. Dzieci oglądają ilustrację ,,Łąka latem” i uzupełniają ją naklejkami. Nazywają zwierzęta i rośliny występujące na ilustracji.
19.05.2020 r.
Temat: Harmonia przyrody.
1. ,,Wiosenne literki” – wypełnianie sylwet liter plasteliną.
2. Słuchanie opowiadania Wojciecha Widłaka pt. ,,Co w trawie piszczy” i rozmowa na temat treści. Rozmowa z dziećmi o zwierzętach, które spotkał Kajtek na łące, i zasadach postępowania wobec łąkowej przyrody.
,,Spotkanie z pszczołą Mioduszką” – scenka sytuacyjna z wykorzystaniem sylwety oraz wykonanie ćwiczenia na karcie pracy cz. 4, s. 21.
3. ,,Łąka – kraina owadów” – nauka piosenki i zabawa ilustracyjna przy piosence. Pomoce: Cd Piosenki – ,,Łąka – królestwo owadów” (nr 23).
,,Zagadki z łąki” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące.
18.05.2020 r.
Temat: Tworzymy łąkowy atlas.
1. ,,Mali ogrodnicy” – rozmowa na temat dżdżownicy i biedronki.
2. ,,Na łące” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści, wzbogacenie wiedzy dotyczącej roślinności łąkowej. Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają nazwy roślin łąkowych, które pojawiają się w utworze (babka, mięta, bławatek, powój, podbiał, dzwonek, stokrotka) oraz zwierząt (motyl, skowronek). Podają przymiotniki określające nastrój wiersza (wesoły, pogodny, radosny). Dostrzegają humor w wierszu. Zachęcam dzieci do nauki wiersza na pamięć i wykorzystywania go do zabaw rytmicznych i wyliczanek. ,,Ogród botaniczny wokół nas” – pokaz wybranych gatunków roślin łąkowych, ziół. ,,Kwiaty na łące” – ćwiczenia matematyczne, doskonalenie umiejętności odejmowania, karta pracy cz. 4, s. 20.
3. ,,Wiosenne impresje” – wykonanie pracy plastycznej farbami techniką łączoną. ,,Kolorowe motylki” – zabawa logopedyczna. Zadaniem dzieci jest naniesienie za pomocą słomki papierowych motyli na kartkę.
15.05.2020 r.
Temat: Na tęczowej łące.
1. ,,Fotogaleria łąkowa” – oglądanie zdjęć oraz wykonanie zadania na karcie pracy cz. 4, s. 17. Dzieci oglądają zdjęcia zwierząt łąkowych, podają ich nazwy. Chętne dzieci wybierają zdjęcie, które najbardziej im się podoba, opowiadają o nim, uzasadniają swój wybór. Na karcie pracy dzieci oglądają łąkę i zamieszkujące ją zwierzęta, nazywają je oraz otaczają pętlami 5 żuków, 7 pająków i 3 dżdżownice.
2. ,,Litera J” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy cz. 4, s. 18-19. ,,Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów czytanych przez nauczyciela, doskonalenie umiejętności koncentracji na dłuższym tekście.
3. W ogrodzie: ,,Berek kucany” – zabawa bieżna. ,,Dyktando wróbelka Elemelka” – kreślenie na ziemi znanych liter.
14.05.2020 r.
Temat: Łąka pełna życia.
1. ,,Narodziny motyla” – oglądanie albumów i filmu w internecie ukazujących motyle oraz ich cykl rozwojowy. Dzieci oglądając motyle zwracają uwagę na ich piękno i barwy. Nauczyciel przedstawia cykl rozwojowy motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl.
2. ,,Na polu i na łące – omówienie i porównywanie ilustracji przedstawiających rośliny i zwierzęta występujące na łąkach i polach. ,,Łąka pełna życia” – omawianie obrazka, ćwiczenie spostrzegawczości. Na karcie pracy cz. 4, s. 16 dzieci nazywają i kolorują zwierzęta. Liczą koniki polne i biedronki oraz porównują ich liczbę. pod obrazkiem wklejają odpowiednie liczby i właściwy znak między nimi. ,,Mieszkańcy łąki” – opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
3. ,,Motyl” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci z teczki małego artysty wytłaczają koła potrzebne do wykonania motyla. Na środku kartki z bloku technicznego odciskają ślad palca wskazującego umoczonego w farbie – jako tułów motyla oraz ślady kciuka – jako czułki. Następnie przyklejają koła według instrukcji, tworząc skrzydła motyla. ,,W motylarni” – eksperymenty z unoszeniem się papierowych sylwet w powietrzu. Po doświadczeniach dzieci formułują wnioski: motyle opadają powoli, przez chwilę unoszą się w powietrzu, bo są lekkie, mają dużą powierzchnię skrzydeł.
13.05.2020 r.
Temat: Mówienie prawdy najlepszą obroną.
1. ,,Gdzie to jest?” – zabawa doskonaląca umiejętność określenia położenia w przestrzeni. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze określenie położenia danej rzeczy (obok, za, nad, pod) i wskazanie jej.
2. ,,Samo się…” – słuchanie opowiadania Jadwigi Jasny-Mazurek. ,,Nic nie robi się samo” – rozmowa kierowana na podstawie treści opowiadania i własnych doświadczeń dzieci. ,,Jak wygląda Samosię?” – praca plastyczna. ,,Sztuka przepraszania” – odgrywanie scenek sytuacyjnych. ,,Co nie pasuje?” wykonanie ćwiczenia na karcie pracy cz. 4, s. 15.
3. ,,Czy to prawda?” – zabawa słowna. Nauczyciel trzyma przed sobą znak zapytania i zaczyna zabawę, zadając dzieciom pytania z wiedzy ogólnej, np. Czy to prawda, że od kłamstwa rośnie nos? Czy to prawda, że osobie, która kłamie świecą się oczy? Dzieci udzielają odpowiedzi. Następnie nauczyciel podaje znak zapytania dzieciom, które układają kolejne pytania.
12.05.2020 r.
Temat: Mali bohaterowie.
1. ,,Kogo można nazwać bohaterem?” – opracowanie listy atrybutów. ,,Jestem odważna / odważny, ponieważ…” – opowiadania dzieci na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń. ,,Ile to waży?” – zabawa dydaktyczna, rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem liczmanów; ustalenie ciężaru zabawek, karta pracy cz. 4, s.13. ,,Żabki w stawie” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie znaku ,, – „, wyznaczenie wyniku odejmowania, karta pracy cz. 4, s. 14.
2. ,,Statek i wyspa piratów” – praca plastyczna techniką kolażu.
3. ,,Statki dawniej i dziś” – oglądanie książek, ilustracji. ,,Pod piracką banderą” – wykonanie rekwizytów do zabawy tematycznej w ogrodzie.
11.05.2020 r.
Temat: Do odważnych świat należy.
1. ,,Sport dla odważnych” – rozmowa kierowana. Rozmowa z dziećmi na temat sportów dla odważnych. Dzieci starają się udzielić odpowiedzi na pytania, np: Jakie sporty ekstremalne znacie? Jakie cechy powinna mieć osoba uprawiająca sporty ekstremalne? Który ze sportów wymaga największej odwagi? Czy któryś z tych sportów wam się podoba?
2. ,,Zawody dla odważnych” – burza mózgów, ustalenie cech charakteru niezbędnych do wykonywania określonych zawodów.,,Litera F” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy cz. 4, s. 11-12. ,,Odważny czy lekkomyślny?” – dyskusja, swobodne wypowiedzi dzieci, przypomnienie zasad bezpieczeństwa. ,,Zaczarowany zamek” – improwizacja ruchowa przy muzyce. Utwory – ,,Cwał Walkirii” R. Wagnera (nr 12), ,,Aria Skołuby” S. Moniuszki (nr 6), ,,Walc” A. Chaczaturiana (nr 13).
3. ,,W małym ciele duży duch” – analizowanie treści przysłów i powiedzeń związanych z odwagą. Przysłowia i powiedzenia związane z odwagą: Odwaga sił wymaga. Do odważnych świat należy. Odważnym szczęście sprzyja. Znajdziesz czasem i takiego, co się boi cienia swego. Następnie wspólnie analizujemy ich treść.
08.05.2020 r.
Temat: Siła odwagi.
1. ,,R czy L” – zabawa logopedyczna. Nauczyciel przedstawia dzieciom przykładową listę słów zaczynających się literami r lub l:-raca, rak, ręcznik, rosół, rabarbar, reszka, rower, ryby, rakieta, ręce, rok, rumak;-laska, lody, litera, lis, lustro, lada, las, lina, ludzie, latarka, lizaki, los, lato. Następnie losowo wymawia wyrazy. Dzieci ustalają, jaką głoską zaczyna się dany wyraz.
2. ,,Rycerskie opowieści” – zabawa słowna z wykorzystaniem metody niedokończonych zdań. Nauczyciel proponuje dzieciom wspólne układanie opowieści o odważnym rycerzu.
3. ,,Zamek księżniczki” – ćwiczenia graficzne na karcie pracy cz. 4, s. 10
07.05.2020 r.
Temat: Strach ma wielkie oczy.
1. ,,Gra w dwie kostki” – zabawa matematyczna.
2. ,,Kto tak stuka?” – scenka sytuacyjna utrwalająca znajomość zasad bezpieczeństwa. Słuchanie wiersza pt ,,Nocne strachy” Katarzyny Szyngiera i rozmowa na jego temat. Przykładowe pytania: Jakie dźwięki słyszał bohater wiersz? Dlaczego w nocy się boimy? Czy ktoś miał kiedyś straszny sen?,,Jak pokonać nocne strachu?” – giełda pomysłów.
3. ,,Złe duchy czy dobre duszki?” -ćwiczenie na karcie pracy cz. 4, s. 9. ,,Magiczna gwiazda” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci tworzą gwiazdę, która będzie ich chronić przed lękami.
06.05.2020 r.
Temat: Nasz mały teatr.
1. ,,Mimowie” – zabawa logopedyczna. Rozmowa z dziećmi na temat prawidłowej artykulacji samogłosek: A – szeroko otwarte usta; O – usta ułożone w kółeczko; E – usta ,,uśmiechnięte”; I, Y – uśmiech, ale mniejszy niż przy E; U – usta w dziubek. Następnie dzieci powtarzają te samogłoski połączone w sylaby z P (pa, po, pe). Dziecko jest mimem – nic nie mówi, ale układem ust ma przedstawić jedną z sylab. druga osoba naśladuje. Później zmiana ról.
2. ,,Z jakiej jestem legendy?” – odgadywanie zagadek słownych. Chętne osoby opisują postaci z poznanych legend. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie, o jaką postać chodzi.,,Legenda o warszawskiej Syrence” – opowiadanie nauczyciela – lub film w internecie. Rozmowa na temat wysłuchanej legendy. Karta pracy cz. 4, s. 8,,Organizujemy teatr legend” – przygotowanie scenografii i strojów do inscenizacji legendy o warszawskiej Syrence.
3. ,,Wiślana syrenka” – nauka piosenki i zabawa taneczna.
5.05.2020 r.
Temat: Mądrość ukryta w słowie.
1. ,,Legendy i historie mojego regionu” – opowiadanie rodziców lub dziadków ciekawostek lub legend związanych z ich miejscem zamieszkania.
2. ,,Zamki w Polsce” – oglądanie zdjęć w internecie. Dzieci wskazują charakterystyczne cechy zamku: elementy obronne – fosa, mury, most zwodzony, wieże wartownicze, otwory strzelnicze; usytuowanie – w miejscach trudno dostępnych, na wzgórzu, wśród lasów; wielkość – przeważnie potężne, duże, z wieloma pomieszczeniami. Zamki pełniły różne funkcje ; przy granicach stały zamki strażnicze; królowie, książęta i rycerze mieli zamki mieszkalne; w zamkach obronnych, warowniach stacjonowali rycerze.
3. ,,Zamek” – utrwalenie znajomości figur geometrycznych, karty pracy cz. 4, s.7. Dzieci kolorują zamek zgodnie z instrukcją podaną w formie graficznej i porównują liczbę figur geometrycznych, używając znaków; <, >, =.
4.05.2020 r.
Temat: Legendy naszej stolicy.
1. ,,Z Krakowa do Warszawy” – przekazanie informacji dla dzieci na temat przeniesienia stolicy z Krakowa do Warszawy. 420 lat temu przeniesiono stolicę z Krakowa do Warszawy. Główną przyczyną przeniesienia stolicy do Warszawy był pożar Wawelu, który miał miejsce w 1595 roku. Król Zygmunt III Waza szukał lepszej lokalizacji. Wybrał Warszawę, w której wówczas mieszkało 6 tys, osób. Miasto uważane było również za jedno z największych miast w Polsce.
2. ,,Dawna Warszawa i jej pojazdy” – oglądanie obrazu i zdjęć w kartach pracy cz. 4, s. 6. Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Canaletta i ilustracje przedstawiające dawne i współczesne pojazdy. Wklejają brakujące części pojazdów i otaczają pętlą te, które mogły jeździć po ulicach dawnej Warszawy.
3. ,,Legenda o Złotej Kaczce” – oglądanie filmu – załącznik nr 1.
30.04.2020 r.
Temat: Kwiat paproci.
1. ,,Krakowskie precle i obwarzanki” – lepienie z plasteliny wzorowane na tradycyjnych krakowskich wypiekach.
2. ,,W poszukiwaniu kwiatu paproci” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści. Załącznik nr 1.
3. ,,Litera Ł” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy cz. 4, s. 4-5. Dzieci wymyślają słowa zaczynające się na głoskę ,, ł, Ł” – dzielą na sylaby i głoski. Poznaną literę piszą w powietrzu, na stole, mogą ułożyć kształt tej litery przy pomocy tasiemki lub wylepić plasteliną. Następnie uzupełniają karty pracy.
29.04.2020 r.
Temat: Spotkanie ze Smokiem Wawelskim.
1. ,,Kraków i jego zabytki” – oglądanie filmu – załącznik nr 1. Po obejrzeniu filmu dzieci opowiadają, co kojarzy im się z tym miastem
2. ,,Hejnał z wieży mariackiej” – wysłuchanie melodii, poznanie legendy związanej z hejnałem. Przed wiekami, kiedy Kraków był grodem, rano i wieczorem strażnik miejski grał hejnał – był to sygnał do otwierania i zamykania bram. Trąbiono także na alarm, gdy zbliżał się wróg, gdy dostrzeżono pożar lub inne niebezpieczeństwo. Legenda głosi, że pewnego dnia strażnik zauważył groźnych Tatarów, którzy zbliżali się do bram miasta, więc zaczął grać hejnał. Uratował miasto, bo bramy zostały zamknięte na czas, ale stracił życie. Tatarska strzała ugodziła go w gardło, zanim skończył grać. Na pamiątkę tego wydarzenia hejnał krakowski jest raptownie przerywany, zawsze w tym samym miejscu.
3. ,,Smok Wawelski” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści. Załącznik nr 2. Po wysłuchaniu dzieci odpowiadają na następujące pytania: Dlaczego mieszkańcy chcieli pozbyć się smoka?
W jaki sposób szewczyk pokonał smoka?
Co dostał w nagrodę?
,,Smok Wawelski” – ćwiczenie sprawności manualnych z wykorzystaniem karty pracy cz. 4, s.3.
28.04.2020 r.
Temat: Przyszłość planety w naszych rękach.
1. ,,Wielkie sprzątanie” zabawa ruchowa i wykonanie ćwiczenia na karcie pracy. Rodzic rozrzuca ścinki kolorowych papierów. Dziecko biega na palcach, omijając papierki. Na hasło, np. Niebieski! stara się zebrać jak najwięcej papierków w tym kolorze. Zabawa trwa, dopóki wszystkie papierki nie zostaną pozbierane. Po zabawie dziecko wykonuje ćwiczenie na karcie pracy cz. 3, s. 63. ,,Jak pomogę Ziemi?” – zabawa słowna metodą niedokończonych zdań. Na przykład: Odpady trzeba… Recykling to… Śmieci wyrzucam do… Nasz planeta to… Samochód trzeba myć w…
2. ,,Odgłosy Ziemi” – zagadki słuchowe z wykorzystaniem dźwięków natury. Dzieci rozpoznają dźwięki otoczenia, nazywają je. Określają własne odczucia związane ze słuchaniem odgłosów lasu, szumu morza i z dźwiękami w górach. Pomoce: CD Utwory – nr 36- 38.3. ,,Spacery małego badacz”. Dzieci prowadzą obserwacje roślin i zwierząt w ogrodzie. Przy pomocy lupy obserwują owady, oglądają korę drzew, które potrafią nazwać, np. brzozy, topoli, kasztanowca. Za pomocą kredki kalkują na kartce strukturę kory drzew i porównują uzyskane obrazy. W piaskownicy zwracają uwagę na ziarna piasku, dowiadują się, że piasek to rozkruszony kwarc – najbardziej pospolita na Ziemi skała.
Film Strażnicy Ziemi tutaj
27.04.2020 r.
Temat: Kodeks Małego Ekologa.
1. ,,Segregujemy śmieci” – zabawa logopedyczna. Zadaniem dzieci jest posegregowanie śmieci i przeniesienie ich słomką w odpowiednie miejsce. Dzieci będą miały okazję przypomnieć sobie, co się wrzuca do którego pojemnika, z czego wykonane są różne przedmioty, które po użyciu wyrzucamy do kosza.
2. Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej ,,Pogadanka” – wiersz można znaleźć w internecie. Analiza treści wiersza – wyjaśnienie słowa ,,prelegent” – to mówca, przemawiający, orator, osoba wygłaszająca prelekcję.
Przykładowe pytania: O czym była prelekcja? Jakie zachowania Ktosiów niszczą Ziemię? Co pomaga w segregacji odpadów?
,,Kodeks Małego Ekologa” – dzieci mogą zgłaszać swoje propozycje.
– Nie zanieczyszczaj środowiska!
– Szanuj zieleń!
– Oszczędzaj wodę!
– Oszczędzaj energię elektryczną!
– Segreguj odpady!
– Dbaj o zwierzęta!
– Dbaj o bezpieczeństwo własne i innych!
– Aktywnie spędzaj czas na świeżym powietrzu!
Utrwalenie figur geometrycznych – załącznik nr 1
,,Czytanie” – utrwalenie poznanych liter, karta pracy cz.3, s. 623. ,,Ekologiczny pociąg” – praca techniczno-konstrukcyjna. Pomoce: ,,teczka małego artysty” – nr 16.
24.04.2020 r.
Temat: Zakupy z ekotorbą.
1. ,,Z Emilem na zakupach” – opowiadanie nauczyciela, rozmowa na podstawie treści. Wczoraj podczas zakupów, spotkałam pewną panią z synkiem. Chłopiec – Emil – od samego wejścia do sklepu nie słuchał tego, co mówi do niego mama. Ciągle powtarzał ,,Chcę!”, ,,Chcę!”. Wkładał do koszyka to, co on chciał. Kiedy mama próbowała tłumaczyć, że to jest niepotrzebne, że trzeba kupić produkty z listy, chłopiec krzyczał ,,Ale ja chcę!”. Kiedy mama odmówiła, zaczął okropnie histeryzować. Zachowywał się tak głośno, że wszyscy zapomnieli, po co przyszli do sklepu. Emil leżał na podłodze, uderzał w nią pięściami i nogami, a jego mama patrzyła na niego i miała w oczach wielkie łzy. Po wysłuchani opowiadania, dzieci dokonują oceny zachowania chłopca.
,,Jak robić zakupy?” – ogólne zasady zachowania w sklepie: nie ulegamy reklamom, kupujemy przedmioty i artykuły, których potrzebujemy, pamiętamy o zwrotach grzecznościowych, spokojnie czekamy w kolejce, przepuszczamy w kolejce osoby starsze, niepełnosprawne, kobiety w ciąży.
2. ,,Eko-zakupy” – doskonalenie umiejętności dodawania, karta pracy s. 61 – dzieci kolorują owoce zgodnie z podanym zapisem i wyznaczają wynik dodawania.
3. Nauka piosenki i zabawa rytmiczna – ,,Kocham świat” (nr 21). Na słowa refrenu dzieci klaszczą rytmicznie w dłonie.
23.04.2020 r.
Temat: Ekocuda – coś nowego ze starego.
1. ,,Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, czytanie prostych tekstów, karta pracy cz. 3, s. 58-59. Dzieci wklejają pierwsze litery nazw obrazków i odczytują wyrazy. W pustych ramkach rysują ilustracje. Na kolejnej stronie dzieci czytają zdania i łączą je z obrazkami oraz wyszukują i podkreślają w szeregach podane w ramkach wyrazy.
2. ,,Nowoczesne oświetlenie” – dzieci oglądają w karcie pracy cz. 3, s. 60 zdjęcie lampy i rozpoznają materiały, z których została wykonana (słój, szklane pokrywki). Następnie projektują żyrandol z materiałów przedstawionych na ilustracjach.
3. ,,Recyklingowy ludzik” – praca plastyczno-techniczna. Do wykonania ludzika potrzebne będą: plastikowe butelki, pudełka, puszki, materiały plastyczne, plastikowe oczka, druciki kreatywne, taśmy do klejenia, folia samoprzylepna. Każde dziecko może nadać imię swojemu ludzikowi. Gdy się spotkamy w przedszkolu, zorganizujemy spotkanie recyklingowych ludzików.
Film o ekologii tutaj
22.04.2020 r.
Temat: Segregować każdy może.
1. ,,Otrzymujemy papier czerpany” – doświadczenie w wytwarzaniu papieru czerpanego – dla chętnych dzieci, przepis można znaleźć w internecie.
2. Słuchanie wiersza ,,Przedstawienie” M. Strzałkowskiej. Rozmowa z dziećmi na temat segregacji śmieci i recyklingu. ,,Recykling” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy s. 57.3. ,,Przeciwieństwa” – ćwiczenie logicznego myślenia, karta pracy s. 56. Dzieci oglądają obrazki, a następnie łączą w pary te, które tworzą przeciwieństwa, np długi i krótki pociąg, cały i rozbity talerz itp. Przeciwieństwa – załącznik nr 3
,,Grające pojemniczki” – dzieci wykonują grzechotkę , wypełniając pojemnik po jogurcie lub puszkę metalową ziarnami lub nasionami. Wykonanym instrumentem mogą wystukiwać rytm do ulubionej piosenki.
21.04.2020 r.
Temat: ,,Pastelowa wiosna”.
1. ,,Nasz kalendarz pogody” – oglądanie i omawianie zarejestrowanych zapisów pogody w kalendarzu, utrwalenie nazw dni tygodnia.
2. ,,Świat deszczem malowany” – wysłuchanie wiersza pt. ,,Ulewa” – M. Strzałkowskiej, załącznik nr 1 i rozmowa na temat treści. Dzieci po wysłuchaniu wiersza odpowiadają na pytania, np. Jak wygląda świat, kiedy pada deszcz? W jaki nastrój wprowadza nas deszczowa pogoda? Dzieci mogą wymienić swoje skojarzenia ze słowem ,,deszcz”.
3. ,,Tęczowa wiosna” – praca plastyczna – malowanie tęczy farbami plakatowymi, załącznik nr 2. Przypomnienie dzieciom, jak powstaje tęcza (gdy światło słoneczne przechodzi przez krople deszczu, wtedy woda rozdziela światło białe na części o różnych barwach, oko człowieka dostrzega łuk składający się z siedmiu kolorów: czerwonego, pomarańczowego, żółtego, zielonego, niebieskiego, fioletowego oraz granatowego/indygo).
4. ,,Jezioro wiosną” – omówienie ilustracji, rozmowa na temat konieczności ochrony wód, karta pracy cz. 3, rozkładówka ,,Jezioro wiosną”.
20.04.2020 r.
Temat: Pierwsze pąki i kwiaty.
1. ,,Wiosenne obserwacje” – rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie, np. budzenie się roślin (kiełkowanie, zielone pędy, pąki), powrót wybranych gatunków ptaków, zmiana w zachowaniu pozostałych ptaków (śpiew, ożywienie), zmienność zjawisk atmosferycznych (wzrost temperatury, lekkie podmuchy wiatru, mniejsze opady). Załącznik nr 2 ,,Jak rosną rośliny”.
2. Zagadka: Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. Słuchanie opowiadania pt. ,,Obłoczek” – M. Slaba, tłum. Czesław Janczarski. Po wysłuchaniu utworu dzieci mogą odpowiedzieć na następujące pytania: Kto poprosił obłoczka o wodę? Do czego była im potrzebna woda? Czy obłoczek podjął słuszną decyzję? Dlaczego?,,Czytamy”- odczytywanie rebusów wyrazowo-obrazkowych, karty pracy s. 54-55.3. ,,Wiosenny wianuszek” – praca plastyczno- techniczna z teczki małego artysty – nr 15.
17.04.2020 r.
Temat: Wiosenne przebudzenie.
1. ,,Pobudka” – zabawa logopedyczna. Każdego dna rano budzi się całe nasze ciało: nasze nogi, ręce, uszy, głowa (dzieci poruszają wymienionymi częściami ciała), a także buzia i język, którym również wykonujemy ćwiczenia.
2. ,,Kogo budzi wiosna?’ – uszeregowanie zwierząt, klasyfikacja (owady, ssaki, płazy, gady). Zwierzęta, które budzą się z zimowego snu: owady (mucha, pszczoła, biedronka), ssaki (niedźwiedź, borsuk, jeż, nietoperz), gady (jaszczurka, żółw błotny), płazy (ropucha). Załącznik nr1 ,,Wiosna”.
Słuchanie opowiadania ,,Nikt mnie więcej nie zobaczy” – autor Walentyn Bieriestow można znaleźć w internecie. Po wysłuchaniu treści dzieci odpowiadają na pytania, np. Dlaczego gąsienica ukryła się w kokonie? Co mogła wtedy czuć? Z czego i gdzie powstał kokon? Co mogła pomyśleć, gdy zobaczyła, że jest pięknym motylem?.
3. ,,Wiosenne rytmy” – ćwiczenie w zakresie tworzenia regularnych wzorów, karta pracy s. 52-53.
16.04.2020r.
Temat: Wiosna ptaków.
1. Powroty ptaków – załącznik
2. ,,Ciekawostki o ptakach” – czym się różnią ptaki od pozostałych zwierząt – kończyny przednie mają przekształcone w skrzydła, opływowe ciało jest pokryte piórami, większość z nich potrafi latać, nie mają zębów, zamiast pyska mają dziób, ich kości są lekkie, wypełnione powietrzem.
3. ,,Czytamy” – odczytywanie sylab, wyrazów i zdań, utrwalenie poznanych liter, karta pracy s. 50-51. 4. Nauka piosenki – ,,Maszeruje wiosna” (nr 20)
Film „Wiosenne powroty ptaków” tutaj.
15.04.2020r.
Temat: Pogoda na wiosenne dni.
1. ,,Kwietniowy kalendarz pogody” – obserwacja i rejestrowanie zjawisk pogodowych – kalendarz w złączniku.
2.,,Kwiecień plecień..” – zapoznanie z przysłowiem, rozwiązywanie zagadek słownych:
1. Pada,drzewa łamie, wicher hula, to wiosenna jest …( wichura)
2. Kiedy na niebie jasno świeci, to cieszą się dzieci. (słońce)
3. Co to za ogrodnik? Konewki nie nosi, a kropelkami wody rosi. (deszcz)
4. Choć jestem zamrożony jak lody, to nikt się nie cieszy na mój widok, bo robię dużo szkody. (grad)
5. Kiedy słońce świeci, a deszczyk jeszcze kropi, wtedy na niebie kolorowy mostek robi…(tęcza)
6. Wiruje w powietrzu jak baletnica, kiedy przychodzi drży cała okolica. (trąba powietrzna)
7. Błysk i grzmot to zwiastuny nadciągającej…( burzy)
8. Jak mlecznobiała rzeka kładzie się na polach, sadach i lasach. (mgła)
9. Dzień z nimi ponury, bo zasłaniają słońce te białe, puchate…(chmury)
,,Pomiary pogody” – zapoznanie z przyrządami meteorologicznymi, karta pracy s.48-49. Dzieci odczytują na karcie pracy wyrazy i nazywają pokazane na zdjęciach przedmioty.
3. ,,Założenie hodowli fasoli” – zadanie dla chętnych dzieci.
Kalendarz tutaj
08.04.2020r
1. ,,Tajemnice tulipana” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy s. 46. ,,Nakrywamy do wielkanocnego stołu”. Zwracamy uwagę, że należy zachować elementy tradycji i dokonać wszelkich starań, by stół wyglądał estetycznie i wyjątkowo. Dzieci mogą policzyć nakrycia, mogą też omawiać, co jest po prawej stronie talerza, co po lewej.
2. ,,Wielkanocny stroik” – praca plastyczna. Dzieci, wykorzystując dostępne materiały i wcześniej przygotowaną rzeżuchę, dekorują stroik. Zwracają uwagę na estetykę wykonania pracy.
3. ,,Znam te litery” – odszukiwanie i odczytywanie poznanych liter, karta pracy s.44-45. ,,Quiz świąteczny” 1. W jakiej porze roku obchodzimy Wielkanoc? (wiosna) 2. Jak nazywamy koszyczek z poświęconym pokarmem? (święconka) 3. Jak popularnie mówi się na tradycję polewania wodą w świąteczny poniedziałek? (Śmigus Dyngus)
,,Wielkanocny obrazek” – ćwiczenie sprawności manualnych, karta pracy s. 47
Korzystając z okazji chciałam życzyć Wam zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości oraz moc prezentów od zajączka.
Pozdrowienia dla wszystkich – Elżbieta Pająk
07.04.2020r.
1. ,,Wielkanocne hodowle” – wysiew rzeżuchy, która będzie świąteczną dekoracją. Rozmowa na temat kolejności czynności i warunków jakie muszą mieć zapewnione rośliny, aby prawidłowo rosły.
2. ,,Święta tuż, tuż” – rozmowa na temat zbliżających się świąt wielkanocnych.,,Barwne pisanki” – zapoznanie z różnymi technikami zdobienia jajek z wykorzystaniem karty pracy s. 42. Są to fotografie przedstawiające ozdobne jajka wykonane przez m. in. Petera Carla Faberge”a oraz polskie pisanki i kraszanki. Jajka Faberge” a były wykonane przez złotnika z wykorzystaniem złota, srebra i drogich kamieni szlachetnych.
3. ,,Wielkanocny zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci wypychają zajączka z ,,Teczki małego artysty” i składają w/g instrukcji.,,Czytamy” – odczytywanie sylab i wyrazów z poznanych liter, karta pracy s. 41.
karta pracy tutaj
06.04.2020r.
1. ,,Na kim można polegać?” – rozmowa z dzieckiem ( na osobie odpowiedzialnej, prawdomównej, szczerej, dotrzymującej obietnic, troskliwej, opiekuńczej, asertywnej – mówiącej wprost co czuje i myśli). Karta pracy s. 38.
2. ,,Ciasteczka na serwetce” – ćwiczenie w zakresie dodawania,ilustrowanie zadań z treścią z wykorzystaniem figur geometrycznych, odczytywanie zapisów ze znakiem ,,+”, karta pracy s.39 i 40.3. ,,Bajka o rogaliku, który chciał zostać księżycem” – Wandy Chotomskiej.,,Rogaliki i ciasteczka” – lepienie z masy solnej.
03.04.2020r.
1. Wprowadzenie do tematu: ,,Oblicza drewna”. Zagadka – zieloną nosi koronę, przed skwarem daje ochronę (drzewo). Słuchanie wiersza Doroty Gellner pt. ,,Kornik”. Zajęcia badawcze – obserwacja kory i pnia drzewa przy pomocy lupy. Rozmowa na temat kornika i jego szkodliwej działalności. ,,Jabłonka” – ćwiczenie sprawności manualnych, utrwalenie pór roku z wykorzystaniem karty pracy s. 35.
2. ,,Litera G” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery na podstawie wyrazu ,,gawron”, karta pracy 36. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, karta pracy s. 37.
3. ,,Przebiśnieg” – praca plastyczna techniką wydzieranki.
Karta pracy tutaj, tutaj i tutaj.
02.04.2020r.1. Z wizytą w zoo. ,,Wymień nazwę zwierzęcia” – zabawa słowna. Dziecko ma za zadanie wymienić zwierzęta, które żyją w danym środowisku, np. woda itp.2. ,,Wycieczka do zoo” – omówienie obrazka i wykonanie zadania na karcie pracy strona 34.3. ,,Lew” – praca plastyczna, malowanie farbami plakatowymi. Po wyschnięciu pracy , aby wzmocnić efekt, dzieci mogą poprawić czarną kredką pastelową kontury lwa.
karta pracy tutaj
01.04.2020r.1. ,,Mały farmer”. Zabawa artykulacyjna ,,Co słychać na farmie” – naśladowanie odgłosów zwierząt, które można spotkać na farmie.2. Wysłuchanie wiersza A. Edyk-Psuł pt ,,Kurza natura” – można znaleźć w internecie.3. Ćwiczenia w zakresie dodawania, karty pracy strona 32.4. ,,Zwierzęta wiejskie” – karta pracy strona 33.
31.03.2020r.1.,, Zwierzęta i ich środowisko” – ćwiczenia w klasyfikowaniu z wykorzystaniem karty pracy cz. 3, s. 29,2. Ustalenie prawidłowych i nagannych zachowań człowieka wobec zwierząt.Uzupełnienie karty pracy na stronie 30 i 31.3. ,,Co możemy z tego zrobić?” – zajęcia badawcze z wykorzystaniem lupy – obserwacja wełny i pierza. Od jakich zwierząt hodowlanych możemy uzyskać te materiały? Co można zrobić z wełny i piór? Zabawa oddechowa z piórkami.4. Nauka piosenki ,,Stary Donald” i zabawa rytmiczna przy piosence. Dziecko podczas śpiewania wystukuje rytm, uderzając w denko kubeczka po jogurcie.
30.03 2020r.
Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z wykorzystaniem następujących zabaw:1.,,Witamy swoje palce” – mówimy rymowankę.
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiamy kciuk.Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiamy drugi palec. Środkowe gotowe? Tak! – wystawiamy trzeci palec. Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiamy czwarty palec.Małe gotowe? Tak! – wystawiamy piąty palec. Wszystkie palce gotowe? Tak! Następnie dzieci przeliczają swoje palce z jednoczesnym nazywaniem ich
2.,,Słyszę i liczę”- odtwarzanie zasłyszanych dźwięków np ; klaskanie, tupanie, wrzucanie do kubka guzików itp.
3.,,Głodne gołębie” – na tacę wysypujemy groch i prosimy aby dziecko zebrało odpowiednią liczbę grochu.
4.,,Matematyczne zagadki”- Jak nazywa się duży palec u dłoni?- Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?- Którą dłoń podajemy na powitanie?- Ile palców u obu dłoni ma człowiek?- Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich 6?- Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?- Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?- Ile to jest razem 3 i 3?- Ile boków ma trójkąt? Utrwalamy poznane piosenki.
Karta pracy tutaj
27.03.2020r.
Zabawa dydaktyczna – ,,Co jest w tym kolorze?” i zabawa – ,,Szumi las, wymień zwierzę jakie znasz”.- Wprowadzenie litery Z na podstawie wyrazu ,,zebra”. Poznanie znaku graficznego ,,Z, z”, analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu zebra. Utrwalenie poznanych liter na PisuPisu. Dla maluchów na MiniMini -,,Pamiętaczek”.
-Praca w książkach – pisanie po śladzie Z dużej i małej pisanej.- Praca plastyczna – ,,Zebra” – wyklejanka w/g inwencji twórczej dziecka.- Zagadki o zwierzętach żyjących w ZOO:Co to wąsate.W futrze zimą i latem.Lubią mroźną pogodę. Łowią ryby pod lodem.(foki)
Mieszka w ZOO zwierzak duży, chyba z tysiąc kilo waży.Paszczą kłapie niby bramą i wciąż nudzi się tak samo.(hipopotam)
Biało czarna – czarno biała jest sierść tego zwierza cała.Choćby lało tak jak z cebra, zawsze w paski jest…(zebra)
Jest królem, lecz nie w koronie, ma grzywę, choć nie jest koniem.(lew)
Gdy zobaczysz ją w ZOO robi Ci się wesoło.Skacze, broi, miny stroi, ludzi wcale się nie boi.(małpa).
KARTA PRACY TUTAJ
26.03.2020 r.
Na stronie ,,matzoo” -utrwalamy liczby, gry dydaktyczne na ,,minimini”. Kolorowanka tutaj
25.03.2020 r.
Na stronie ,,matzoo”- ćwiczymy kształty i kolory.
Wykonanie rysunku kredkami na temat: ,,Wiosna w ogrodzie”.
Utrwalamy poznane literki – ćwiczymy czytanie.