Kontakt z p. Elżbietą Pająk telefoniczny, ewentualnie poprzez aplikację Messenger lub WhatsApp.
16.04.2021 r.
Temat: Obserwujemy pogodę – co to jest prognoza pogody?
1. Zajęcia porann: ,,Pogodowe zagadki” – słuchowe rozpoznawanie odgłosów wiatru, burzy, deszczu, nazywanie usłyszanch dźwięków, odtwarzanie ich za pomocą odpowiednich wyrazów dżwiękonaśladowczych np. deszcz – ,,kap, kap”, ,,chlap, chlap”, wiatr – ,,fiu”, ,,fiu”, ,,wiu”, ,,wiu”, burza – ,,łup”, śnieg – ,,skrzypu-skrzyp”, grad – ,,pac, pac”, ,,puk, puk” itp.
,,Przysłowia wiosenne” – zabawy rytmiczne. Przysłowia są mądrością ludową przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Przykłady przysłów związanych z wiosną: ,,W marcu jak w garncu”, ,,Kwiecień – plecień”, bo przeplata: trochę zimy, trochę lata”, ,,Majowa Zofija bzy nam rozwija”. Zadaniem dzieci jest wypowiadanie przysłów w określony sposób głośno, cicho, ze zmianą pozycji ciała (na siedząco, stojąc, leżąc).
,,Pogodowe zamieszanie” – zestaw ćwiczeń porannych.
2. Zajęcia główne: ,,,Prognoza pogody” – dzieci z uwagą słuchaja prezentera, a następnie opowiadaja, jakie informacje uzyskały z prognozy – wiedzę na temat temperatury w ciągu dnia i nocy w różnych miastach Polski, a także komunikat o kierunku i sile wiatru oraz ciśnieniu. Zauważają, że te informacje można wykorzystać, planując ubiór na następny dzień, aby uniknąć choroby.
,,Ubieramy się stosownie do pogody” – zabawa dydaktyczna – dopasowywanie stroju do pogody, KP3 s. 76. ,,Kolorowa tęcza” – omówienie kolorów tęczy: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy. Tęcz powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery, napotyka na swojej drodze krople wody i przez nie przechodzi. Efektem tego jest rozszczepienie światła białego na wielobarwne widmo. Dzieci układają z bibuły kolory tęczy i oznaczają paski tęczy literami, którymi zropoczynają się nazwy kolorów.
,,Rebusy fonetyczne” – zagadki obrazkowo-literowe o symbolach pogody, KP3 s. 77. Ćwiczenia gimnastyczne – zabawy ruchowe wg. pomysłu dzieci.
3. ,,Poznanie obiegu wody w przyrodzie” – przeprowadzenie doświadczenia. garnek z gotującą wodą przykrywamy szybką, na jej powierzchni para skrapla się, dzieci obserwują widoczne krople, które następnie łączą się w większe krople i spadają ponownie do garnka. ,,Prace porządkowe w ogrodzie” – grabienie ubiegłorocznych liści.
15.04.2021 r.
Temat: Obserwujemy pogodę. Ach ta pogoda – co to takiego.
1. Zajęcia poranne.
,,Zagadki o pogodzie”- rozwiązywanie zagadek, rysowanie symbolu pogodowego będącego rozwiązaniem.
Ciepło z zimnem się zmówiło.
srebrne frędzle zawiesiło,
Kiedy ostry mróz przeminie,
w słońcu woda z dachu spłynie. (sopel)
Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa. (deszcz)
Nie widać nic od samego rana,
Ziemia jest jakby mlekiem oblana.
Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi,
bo słońce wróci zakilka godzin. (mgła)
Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,
może te perły w trawie odnajdziesz. (rosa)
Pada z góry , z czarnej chmury
nie śnieg, nie deszcz,
W słońcu promieniach
w wodę się zmienia.
Co to jest, czy wiesz? (grad)
Dom pszczół i Ewa, to będzie … ( ulewa)
Kiedy leci – nic nie gada,
Cicho i ostrożnie siada.
Lecz o wiośnie, kiedy znika,
To dopiero szum, muzyka. (śnieg)
Huczy, świszczy, leci w pole,
Czyni w koło swe swawole,
zrywa ludziom kapelusze
i wykręca parasole. (wiatr)
,,Pogoda i nasze nastroje” – wyrażanie emocji związanych z pogodą.
,,Pogodowe zamieszanie” – zestaw ćwiczen porannych: ,,Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa. ,,Kropelki i chmurki” – zabawa bieżna. ,,Wiatr i liście” – zabawa bieżna. ,,Omiń kałużę” – zabawa skoczna. ,,Lodowe sopelki” – zabawa z elementem równowagi.
2. ,,Kapryśna pogoda” – słuchanie wiersza Bożeny Formy (treść wiersza można znaleźć na YouTube). Rozmowa na temat treści wiersza: Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?
W KP3 s.74-75 dzieci nazywają pory roku, dopasowują do odpowiedniej pory roku naklejkę, opowiadają, czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku. ,,Jaka jest dzisiaj pogoda?” – dzieci obserwują pogodę za oknem, określają jakie zjawiska atmosferyczne zobaczyły.
Ustalamy:
– godziny obserwacji – rano (godzina 9), południe (godzina 12), wieczór (godzina 19);
– czas trwania obserwacji – 2-3 minuty;
– termi prowadzenia obserwacji – od czwartku do niedzieli;
– sposób sporządzenia notatekna temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe.
Słuchanie piosenki pt. ,,Lubimy deszcz”.
3. Zajęcia popołudniowe – spacer po okolicy – obserwacja nieba i otoczenia.
14.04.2021 r.
Temat: Wyprawa po wiosenne słońce.
1. Zajęcia poranne: ,,Wiosenne rebusy” – utrwalenie litery ,,h”, ćwiczenia w czytaniu sylabami. Wyrazy do ułożenia: hamak, hamulec, hamburger, harfa, harmonia, heca, helikopter, herbata, higiena, historia, hodowla, hotel, huba, humor, huragan. ,,Wiosenna pobudka” – zestaw ćwiczeń porannych.
2. Zajęcia główne: ,,W poszukiwaniu słońca” – zabawa polega na ukryciu żółtych klocków, najlepiej w ogrodzie. Zadaniem dziecka jest odszukanie klocków,, przeliczenie i ułożenie z nich słoneczka. Następnie dziecko opowiada jak się poruszało aby odnaleźć klocki (np. prosto, w prawo, w lewo itp.)
,,Wiosenna matematyka” – zadania na KP3 s. 72-73. Dzieci rozwiązują zadania matematyczne – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Po rozwiązaniu łączą działanie z ilustracją do niego pasującą. Następnie wymyślają zadania do ilustracji. W kolejnym zadaniu przeliczają oczka na kostkach, z których ułożone są wieże. Dorysowują na pustych ściankach kostek tyle oczek, aby na wszystkich kostkach było ich 10. Przy następnym zadaniu, dzieci oglądają znaki kierunkowe na karcie pracy i określają, jaki kierunek pokazują poszczególne strzałki. Kredką rysują po śladzie właściwą trasę (środkową).
Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem zabaw ruchowych, opis zabaw znajduje się w scenariuszu z dn.12.04.2021).
3. ,,Konwaliowy bukiecik” – projekt plastyczny, komponowanie z różnych materiałów.
JĘZYK ANGIELSKI:
– karta pracy w podręczniku str. 49
13.04.2021 r.
Temat: Wiosenkowo, fiołkowo.
1. Zajęcia poranne: ,,Biedronka” – zabawy plastyczne origami. Dzieci wykonują biedronkę techniką origami – składanki z kół. Składają równo na pół dwa czerwone koła. Czarny prostokąt pokrywają klejem. Złożone czerwone koła przyklejają na prostokącie złożonym brzegiem w kierunku środka prostokąta. Złożone brzegi kół powinny się ze sobą stykać i przykrywać część koła – główki. Na wierzchnich połowach kół skrzydełek przyklejają po kilka małych kół czarnych – kropki biedronki.
,,Wiosenna pobudka” – zestaw ćwiczeń porannych (opis ćwiczeń znajduje się w scenariuszu z dn. 09.04.2021).
2. Zajęcia głowne. Słuchanie opowiadania i analiza tekstu ,,O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie” ze zbioru ,,Z przygód krasnala Halabały”.Przedszkolaki opowiadają, o czym było opowiadanie, zachowują chronologiczny porządek zdarzeń. Opisują, co zmieniło się w lesie wraz z nadejściem wiosny, po czym Hałabała rozpoznawał wiosnę, jaki kłopot miała wiewiórka, w czym Hałabała jej pomógł.
Praca z książką – KP3 s. 70-71. Na karcie pracy dzieci oglądają konturowe rysunki pod tekstem i nazywają przedmioty i rośliny. Wyjaśniają ich funkcje lub przeznaczenie. Następnie czytają tekst i sprawdzają, czy przedmioty z rysunków w nim się pojawiają. Kolorują te obrazki, których nazwy wystąpiły w tekście. Na s. 71 realizują kolejne zadania – wytyczają trasę przez tabelę według wskazanego układu elementów, przyklejają w stawach żabki, przestrzegając zasady: co najmniej jedna w stawie, dorysowując muszki tak, aby każda żabka miała co najmniej po dwie.
Nauka piosenki pt. ,,Wiosna w błękitnej sukience” – interpretacja ruchowa piosenki.
3. Zajęcia popołudniowe: ,,Okiem biedronki” – obserwacje przyrodnicze z wykorzystaniem lup i obręczy. W ogrodzie wykonują rzut obręczą i obserwują z bliska fragment podłoża. Po zakończeniu obserwacji opowiadają, co widziały.
Język angielski:
– karta pracy w podręczniku str. 48.
12.04.2021 r.
Temat: Wiosenka, wiosenka w konwaliowych sukienkach.
1. Zajęcia poranne: ,,Fiku – miku, w stawie pływa żab bez liku” – ćwiczena słuchu fonematycznego. Zabawa z wyliczanką:
Fiku – miku, fiku – miku,
w stawie pływa żab bez liku.
Jak ta żaba się nazywa,
która kraulem pływa?
Dziecko, mówiąc wyliczankę wskazuje kolejne dziecko (może to być rodzic lub rodzeństwo). Dziecko, na które wypadło słowo wyliczanki, podaje przez siebie wymyślone imię żabki. Wyliczający wymienia kolejne głoski tego imienia, traktując je jako dalszy ciąg wyliczanki.
,,Wiosenna pobudka” – zestaw ćwiczeń porannych – opis znajduje się w scenariuszu z dnia 09.04.2021.
2. Zajęcia główne. ,,Na wiosennej łące stokrotki kwitnące – poznanie litery ,,h”.
Na KP3 s. 68 dzieci czytają wyrazy z ,,h” i wyjaśniają , co to jest harfa, wahadło. W schematach wyrazów kolorują kółko odpowiadające miejscu głoski ,,h” w wyrazie. Następnie odczytują radosne okrzyki dzieci witających wiosnę.
,,Kolorowa wiosna” – zabawa ruchowa. Nauczyciel ( rodzic ) wciela się w rolę wiosny. Wiosna mówi: ,,Przyniosłam kolor czarny jak jaskółki”. Dzieci rozbiegają się, by dotknąć czegoś czarnego. Za każdym razem wiosna podaje inny kolor. Nauczyciel prezentuje, jak należy napisać literę ,,h” wielką i małą. Dzieci układają wzór litery z nitek. Na KP3 s. 69 rysują stokrotki, wodząc kredką po śladzie, wodzą palcem po żółtym wzorze litery ,,h”, a litery niebieskie rysują ołówkiem po śladzie i samodzielnie.
Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem zabaw ruchowych:
– ,,Słońce świeci, deszczyk pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Na hasło: słońce świeci – idziemy. Na hasło: zaczyna padać,, maszerujemy na wspięciu na palcach.
– ,,Omiń lub przeskocz kałużę” – ćwiczenie skoczności i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
– ,,Bociany chodzą po łące” – ćwiczenie równowagi.
– ,,Kto złapie motyla” – zabawa bieżna. Dzieci biegają, na hasło: złap motyla podskakują z klaśnięciem nad głową.
– ,,Pracowite mrówki” – dzieci chodzą na czworakach, popychając kapsel raz prawą, raz lewą ręką.
– ,,Pająk i muchy” – zabawa ruchowa z elementem biegu.
– ,,Wiosenny wiatr” – ćwiczenie oddechowe.
3. Zadania dodatkowe na KP s. 94.
09.04.2021 r.
Temat: Witaj wiosno.
1. ,,Wiosenna pobudka” – zestaw ćwiczeń porannych.
– Powitanie kwiatów – zabawa z elementem klęku wyprostnego i siadu klęcznego. Dzieci w siadzie klęcznym zamykają w obu dłoniach zwiniętą apaszkę, tworząc pączek kwiatka. Wolniutko rozchylają dłonie tak, aby apaszka powoli się rozwijała jak kwiat. Kiedy kwiat się rozwinie, przechodzą do klęku wyprostnego i machają apaszką.
Ptasie powroty – zabawa z elementami wymachów rąk i skłonów bocznych. Dzieci w pozycji stojącej, wymachują rękami i pochylając się na boki, naśladują przylot ptaków. Zabawa odbywa się z towarzyszeniem muzyki ,,Lot trzmiela” M. Rimskiego-Korsakowa.
Wiosna śpiocha – zabawa odprężająca, rozciągająca.
2. ,,Przyjście wiosny” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Przyjście wiosny”. Po wysłuchaniu wiersza dzieci opowiadają, o czym był wiersz i jakie było zakończenie tej historii. Następnie dzieci numerują pojazdy na karcie pracy w prawidłowej kolejności. KP3 s. 66 – 67.
,,Kwitnąca łąka” – zabawa ruchowa z elementem przysiadu, wyprostu, skłonów tułowia i skrętów głowy. Dzieci w przysiadzie, głowa pochylona oparta na kolanach, ręce założone na głowie. Dzieci ilustrują opowieść ruchem:
– budzą się (otwierają oczy, podnoszą głowy);
– rosną (powoli wstają);
– rozchylają ręce nad głową;
– rozkwitają (poruszają swobodnie rękami nad głową);
– wiaterek wiosenny porusza ich delikatnymi łodyżkami (przechylają się w różnych kierunkach, ale nie odrywają nóg od podłoża);
– wystawiają swoje płatki do słońca (wystawiają buzię jak do słońca, obracając ją w prawo i w lewo).
3. ,,Motylek” – wykonanie motyla według własnego pomysłu i możliwości dzieci.
,,W poszukiwaniu wiosny” – spacer po okolicy.
08.04.2021 r.
Temat: Wielki turniej odkrywców przyrody
1. ,,Czysty świat”- utrwalenie piosenki , śpiewanie i obrazowanie gestem, Rysowanie ilustracji do jej treści. ,, Leśna wycieczka” – zestaw ćwiczeń porannych , cwiczenia mięsni brzucha- dzieci w siadzie równoważnym naśladują pedałowanie.
– mostek- dzieci turlają się po trasie wyznaczonej przez dwa równolegle ułożone na dywanie sznurki, uważając aby nie wypaść z trasy.
– leśne klasy- ćwiczenia równoważne z elementem skoków.
2. ,, W moim czystym świecie”- rozmowa z dziećmi podsumowywująca wiadomosci z całego tygodnia. ,, Szczęsliwa Ziemia”- wykonanie plakatu ilustrującego zdobytą wiedzę ekologiczną . Dzieci na dużym kartonie, rysują okrągły zarys ziemi , a następnie wypełniają go rysunkami, kojarzącymi sie z tym, co dobre dla ziemi.
3. ,,Wielki turniej odkrywców przyrody”- turniej wiedzy z ekologii .
Pytania i polecenia do turnieju :
– Wymyśl skojarzenie do słowa,,drzewo”.
– Podaj nazwę przedmiotu, który potrafi unieśc wiatr.
– Powiedz jak można dbać o czystośc na ZIEMI?
– Powiedz, co każdy człowiek może zrobić dla dobra środowiska przyrodniczego.
– Czego roślina potrzebuje, aby zdrowo rosnąc?
– Co to znaczy ,, segregacja odpadów”?
– Co zanieszyszcza powietrze?
– Co ma wspólnego cytryna i deszczówka?
– Czy można papier i szkło wrzucać do jednego pojemnika na śmieci?
– Dlaczego drzewa są ważne?
– Skad wiemy, że otacza nas powietrze ?
– Jak oznaczone są opakowania, które można przetworzyć?
– O czym trzeba pamiętać podczas mycia zebów?
– Dlaczego warto naprawiać zepsute rzeczy?
– Do jakiego pojemnika wrzucamy sloik po dżemie?
– Wymyśl hasło, ze słowami,, Czyste środowisko”.
4. W ogrodzie- sadzenie cebuli do doniczki, obserwacja wzrostu.
07.04.2021 r.
Temat: Kto odpowiada za czystość na naszej planecie?
1. ,,Czysty świat” – słuchanie i śpiewanie piosenki; opowiadanie własnymi słowami, o czym jest piosenka. ,,Sprawna buzia” – zabawa zręcznościowa z elementem ćwiczeń artykulacyjnych. Dzieci odbijają piłkę i starają się wyraźnie powiedzieć wyliczankę: ,,Szczotka, szczoteczka, łyżka, łyżeczka, skacze piłeczka, raz, dwa, trzy, skaczesz i ty.
2. ,, Czysta Ziemia” – pogadanka. Dzieci opowiadają własnymi słowami o tym, jak każdy człowiek może przyczynić się do tego, aby na świecie było czysto. Przypomnienie o segregowaniu odpadów, przetwarzaniu śmieci, ograniczeniu korzystania z przedmiotów jednorazowego użytku takich jak foliowe torebki, korzystaniu z roweru lub komunikacji miejskiej zamiast samochodu, naprawianiu zepsutych rzeczy zamiast kupowania nowych, o oszczędzaniu energii i wody, nie niszczeniu przyrody. ,,Pod dyktando” – zabawa ruchowa utrwalająca kierunki. Dzieci poruszają się zgodnie z poleceniem: dwa kroki do produ, jeden krok w prawo, trzy kroki w lewo, jeden do tyłu, w tył zwrot itd.
3. ,,Zaznacz drogę” – zabawa matematyczna, kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji, wykonanie zadań w KP3 s.64-65.
4. W ogrodzie: zabawy ruchowe z wykorzystaniem skakanek. ,,Odwrócone wiaderko” – zabawa rytmiczna. Dzieci odwracają wiaderka do piasku i wystukują na nich rytm ulubionych piosenek, śpiewają, improwizują rytmicznie.
31.03.2021r.
1.Temat: ,,Po co nam tyle koszy na śmieci?” Zabawa ruchowa ,,Rzut do kosza”, wdrażanie do segregowania odpadów. Indywidualna praca z książeczką do nauki czytania – utrwalenie litery ,,j”.
2. ,,Jak to można wykorzystać?”- proponowane przedmioty to: słoik, rolka po ręczniku papierowym, kubek po jogurcie, kilka plasikowych nakrętek.
,,Rozmowa Julki” – ćwiczenia w zakresie czytania, wykonanie zadań w KP3 s.62. ,,Segregujemy odpady” – wykonanie zadania w
KP3 s.63.
3. ,,Wazon ze słoika” – zabawa plastyczna. Dzieci oblepiają słoik plasteliną,
następnie otaczają słoik włóczką lub sznurkiem.
4. ,,Spacer badacza” – prowadzenie i dokumentowanie obserwacji podczas spaceru. Jeśli podczas spaceru dziecko zobaczy śmieć, na kartce rysuje kreskę. po powrocie liczy kreski i wyciąga wnioski z obserwacji.
30.03.2021r.
1. Temat: ,,Co mają wspólnego deszcz i cytryna?”
,,Jak powstaje deszcz?” – obejrzenie filmu dla dzieci na You Yube.
Cwiczenia poranne – ,,Drobna kaszka”.
2. ,,Po co jest deszcz?” – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. ,,Deszcz”. ,,Co wspólnego ma deszcz z cytryną?” – zabawa badawcza. Rozmowa na temat kwaśnego deszczu, który szkodzi przyrodzie.
3. ,,J” jak jajko – zapoznanie z małą i wielką literą ,,j”. KP3 s. 60-61.
4. ,,Obserwujemy drzewa” – spacer po najbliższej okolicy. Obserwowanie drzew, porównywanie ich wysokości, grubości pni, koloru, rodzaju kory. Po spacerze dzieci mogą namalować drzewo, uwzględniając zauważone podczas spaceru cechy.
29.03.2021r.
Temat: Czyste powietrze – czy wiemy, czym oddychamy?
1. ,,Leśna wycieczka”- zestaw ćwiczeń porannych. Dzieci w siadzie równoważnym naśladują pedałowanie, następnie turlają się po trasie wyznaczonej przez dwa równolegle ułożone na dywanie sznurki, uważając aby nie wypaść z trasy. ,,Leśne klasy”- ćwiczenia równoważne z elementem skoków.
2.,,Co to jest powietrze?”-rozmowa kierowana. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co to jest powietrze?, Gdzie się znajduje?, Jaki ma kształt, kolor? Czy powietrze może być brudne?, Co wpływa na czystość powietrza?
,,Historia o sadzeniu drzew” – zabawa rozwijająca kompetencje językowe, wykonanie zadania w kartach pracy s.58-59
3.,,Kwiatowy eksperyment” – zabawa badawcza dla chętnych. Dzieci ustawiają dwie doniczki z ozdobnymi, kwitnącymi roślinami. Do jednej z nich przyklejają samodzielnie przygotowany rysunek przedstawiający plasterek cytryny. Od tej pory kwiatek bez obrazka będzie podlewany samą wodą, a drugi kwiatek sokiem z cytryny. Dzieci będą prowadzić obserwacje, zwracając uwagę na kolor kwiatów i liści.
4. W ogrodzie: ,,Bańki mydlane” – zabawa badawcza. Dzieci na podstawie obserwacji baniek wnioskują o kierunku i sile wiatru.